söndag 28 februari 2010

Väldigt snabbt dyk ett ämne upp i mitt huvud som jag har haft svårt att bli av med och som jag nu efter att pratat lite med Marie hittat ett sätt att angripa.
Ämnet var går gränsen mellan vad man anser vara banal, sentimental konst och konst.
Svaret är omöjligt att besvara men jag är nyfiken på vad människor lägger för värdering i orden och vad det är att man absolut inte vill bli förknippat med att vara banal.
Då jag i många är arbetet med teater används olika värderande begrepp om föreställningar som exempelvis " föreställningen var så himla pretantiös " vilket är negativt , ord som banal, sentimental,patetisk används också.
Då jag ofta kommer i kontakt med rädslan för att vara banal i samband med mitt arbete med studenter så lockas jag av att undersöka begreppet lite mer. Banal betyder enligt Svenska akademins ordlista alldaglig, sliten, platt men begreppen används olika i olika kontexter.
Jag kommer att testa detta begrepp på mina studenter och försöka reda ut vad det det står för och hur de ser på det.....
Återkommer med tillvägagångsätt

2 kommentarer:

  1. Jag tänker på boken populärkulturen i skolan. Jag tycker den på vissa sätt reder ut dessa begrepp!

    SvaraRadera
  2. jag såg en fotoutställning som kallades för surbanalisme, exv.: det hängde 6 st foton i en rad med samma motiv upprepat, en sittande persons ryggtavla, personen satt på kanten av ett tusenmeter högt berg och såg ut över ett fantastiskt landskap. Ett mycket intressnt ämne: Vad är banalt? "The beauty is in the eye of the beholder". Det ska verkligen bli roligt att ta del av dina tankar. Just nu känns mitt valda ämne banalt när jag tänker på det.

    SvaraRadera